Syftet med kursen är att tydliggöra den formmässiga relationen mellan
användargränssnitt, en produkts tredimensionella form och ett företags övergripande
estetik och dess varumärke. Kursens fokus ligger på grafisk design och hur olika aspekter
av grafisk formgivning, typografi och layout kan influera designen av ett grafiskt
användargränssnitt, både när det gäller förståelsen av och uttrycket hos gränssnittet.
Under projektarbetet, som löper över hela kursen behandlas specifikt hur ett varumärkes
identitet kan gestaltas i ett grafiskt användargränssnitt, som i sin tur relateras till
produktens form. Syftet med detta projektarbete är att ge träning i att genomföra ett kort
praktiskt formgivningsprojekt som är relaterat till interaktionsdesign, och som fokuserar
estetiska och funktionella aspekter av interaktionsdesign i relation till produktdesign och
företagsidentitet.
Recensioner
Anonym
En väldigt givande projektkurs på Designhögskolan som passar den
som är intresserad av användarfokus och den designprocess som lärs ut på DH. Eftersom
merparten av kursen består av ett projekt blir kursen till stor del vad man gör den till.