Datorgrafik och visualisering

Studietakt: 50%

Läsperiod: LP2

Högskolepoäng: 7.5 hp

Nivå: Grundnivå ej nybörjare

Kursbeskrivning

Kursen behandlar grunderna inom 2- och 3-dimensionella grafiska metoder och tillämpningar av dessa i grafisk programvara. De olika stegen i att översätta en scenbeskrivning till renderad bild behandlas. Algoritmer och modeller för geometriska projektioner, transformationer och koordinatsystem, parametriska kurvor, fastställande av synliga linjer och ytor, färgteori, texturmappningar och ljussättning tas upp.

Recensioner

Anonym

Otroligt kul kurs! Väldigt bra lärare som verkligen gillar att hjälpa till samt förklarar saker på ett bra sätt. Man fick lära sig mycket om C++ samt OpenGL. Man gick även igenom ett flertal andra renderingstekniker. Det var bra tempo med mycket att göra, gillar man att gå lite överkurs så finns det gott om utrymme för det.


Anonym

Kursen är en mycket bra inledning till grafikprogrammering (OpenGL) och har ett bra upplägg med intressanta och utmanande laborationer. Ett självklart val för studenter som vill utvidga sina programmeringskunskaper och som är intresserade av hur renderingsmotorer är uppbyggda.