Kursen utgår ifrån teorier och perspektiv inom produktsemiotik och produktsemantik för
att diskutera hur vi som användare upplever och tolkar produkter i olika sammanhang.
Under kursen introduceras grunderna för förståelsen av produkter som tecken, dessas
uppbyggnad och plats i större teckensystem, och dessa teorier prövas och praktiseras både
i seminarieform och genom studenternas eget arbete med gestaltning och formgivning av
produkter.Ett starkt fokus ligger på utforskandet av produkters formelement och
kommunikativa egenskaper i övergången från tvådimensionell framställning (skiss) till
tredimensionell framställning (fysisk och/eller digital modell). Tonvikten i kursen ligger på
att introducera en reflekterande hållning till betydelsen av färg, form och material i
relation till kontext och användare för att belysa hur produkter vi omger oss med
uppfattas samt hur och vad de kommunicerar.
Recensioner
Anonym
Det var roligt att prova på att göra 3D-modeller, det var även givande att få
fördjupa sig inom skissteknik.