Produktdesign: Semantik och form

Studietakt: 100%

Läsperiod: LP2A

Högskolepoäng: 7.5 hp

Nivå: Grundnivå ej nybörjare

Kursbeskrivning

Kursen utgår ifrån teorier och perspektiv inom produktsemiotik och produktsemantik för att diskutera hur vi som användare upplever och tolkar produkter i olika sammanhang. Under kursen introduceras grunderna för förståelsen av produkter som tecken, dessas uppbyggnad och plats i större teckensystem, och dessa teorier prövas och praktiseras både i seminarieform och genom studenternas eget arbete med gestaltning och formgivning av produkter.Ett starkt fokus ligger på utforskandet av produkters formelement och kommunikativa egenskaper i övergången från tvådimensionell framställning (skiss) till tredimensionell framställning (fysisk och/eller digital modell). Tonvikten i kursen ligger på att introducera en reflekterande hållning till betydelsen av färg, form och material i relation till kontext och användare för att belysa hur produkter vi omger oss med uppfattas samt hur och vad de kommunicerar.

Recensioner

Anonym

Det var roligt att prova på att göra 3D-modeller, det var även givande att få fördjupa sig inom skissteknik.